اويغورها
turk donyasi
زبان،تاریخ و فرهنگ مردم ترک
درباره وبلاگ


سلام به وبلاگ من خوش آمدید از اینکه به وبلاگ اینجانب سر میزنید خوشحالم. در ارائه و جمع آوری مطالب این وبلاگ سعی شده است مطالب مفید راجع به زبان ، فرهنگ و تاریخ مردم ترک از اکثر سایتها و وبلاگهای ایرانی و سایر کشورها به خصوص کشورهای ترک زبان دنیا استفاده شده است و در واقع گلچینی از مطالب سایت های مختلف است که در قالب یک وبلاگ جمع شده است. و سعی شده است با ارائه مطالب آموزش و همچنین لینک های مفید به یادگیران زبان ترکی کمکی کوچک کرده باشیم .خواهشمند است ما را از نظرات سازنده تان بی نصیب نفرمایید. ترکون دیلی تک سوگیلی ایستکلی دیل اولماز آیری دیله قاتسون بو اصیل دیل اصیل اولماز
نويسندگان
پنج شنبه 26 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 10:55 :: نويسنده : داوود بدرزاده

اويغورها
 
دولت چين كمونيست كه عمدتا توسط قوم هان اداره مي شود ، در سالگرد قيام مردم تركستان شرقي (يا به قول چيني ها سين كيانگ) گفته است كه با مشت آهنين با جنبش استقلال تركهاي اويغور برخورد خواهد كرد.اويغورها از اقوام قديمي تورك هستند.
در سال 1933 جمهوري مستقل تركستان شرقي ايجاد شد و در دوره جنگ دوم جهاني در سال 1944 نيز حكومت تازه اي با كمك شوروي تاسيس شد و تا سال 1949 ادامه يافت . اين دولت ارتش مخصوص خود را داشت كه توسط نظاميان شوروي آموزش داده شده بودند . با پيروزي مائو تسه تونگ و تاسيس چين كمونيست شوروي ها مايل بودند كه حكومت تركستان شرقي به چين ضميمه شود ولي رهبران حكومت آنجا موافق نبودند بدينجهت شوروي ها رهبران تركستان شرقي را به مسكو دعوت كردند كه هواپيماي حامل آنان بعلت نامعلومي سقوط مي كند و تمام رهبران اويغور كشته مي شوند
ارتش چين بدنبال اين واقعه و كشته شدن رهبران اويغوربدون مقاومت جدي وارد تركستان شرقي مي شود و باين ترتيب تركستان شرقي بعنوان يك ايالت خود مختارجزوفدراسيون چين كمونيست مي شود و اورومچي پايتخت چيني سين كيانگ مي گردد .
در سال 1949 هنگامي كه ارتش چين وارد تركستان شرقي شد ، چيني هاي ساكن آنجا تنها شش در صد جمعيت را تشكيل مي دادند ولي طبق آمار رسمي دولتي با مهاجرت انبوهي كه طي شصت سال گذشته انجام گرفته هم اكنون چيني هاي هان 41 در صد جمعيت را تشكيل مي دهند ودر شهر دوميلون نفري اورومچي چيني ها اكثريت شده اند . با توجه به وجود انبوهي از كازاخ ها ، اوزبك ها و قيرقيزها در تركستان شرقي بنظر مي رسد كه اگر وضع بهمين روال ادامه يابد بزودي اويغور ها در وطن خود شان به اقليت مطلق تبديل خواهند شد . اويغورهاي چين بيست ميليون نفر بر آورد شده اند كه هم اكنون تنها 9 ميليون نفر آنان در تركستان شرقي ساكن هستند .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات
پيوندها